SFO Himmelev

Det skal være udfordrende, lærerigt og ikke mindst sjovt at gå i SFO – og SFO Himmelev skal være et trygt, kreativt og eksperimenterende sted – også på tværs af klasser og årgange.

I SFO Himmelev har vi ca. 265 indmeldte børn fra 0. til 3. klasse, og vi har selvstændige lokaler. Til hver klasse er der tilknyttet en pædagog, som deltager i dele af klassens undervisning og er sammen med børnene i SFO-tiden. Dette giver mulighed for at understøtte det pædagogiske arbejde med børnene og bygge bro mellem skole og fritid.

I SFO Himmelev skal alle børn have deltagelsesmuligheder og oplevelsen af medbestemmelse. I hverdagen tilbyder vi børnene aktiviteter, der bidrager til deres motoriske udvikling og kreative færdigheder samt deres oplevelse af at være en del af fællesskabet og i stand til at indgå venskaber. Vi har basisaktiviteter og –funktioner, sæson- og aldersrelaterende aktiviteter og projekter, traditioner og eksterne arrangementer, som vi deltager i hen over året og varierer fra årgang til årgang.

I SFO-tiden er det i høj grad barnet selv, der bestemmer, hvilke aktiviteter, han eller hun vil deltage i. Nogle børn skal dog have et lille skub for at komme i gang med nye udfordringer eller søge nye venskaber, hvilket vi støtter dem i. Børnenes leg er grundlæggende for deres sociale og personlige udvikling og fremmer deres selvværd, identitet, sprog, fantasi m.m. Nogle gange skabes legen helt af sig selv og andre gange skal den understøttes af de voksne – begge dele sætter vi rammerne for i SFO Himmelev.